Het overgrote deel van due diligence-rapporten belandt ongelezen in een la. Met name bedoeld voor een vinkje. Weinig motiverend. Marije van Akkerveeken, CEO van the ROOM, vindt dat je je tijd en aandacht beter kunt besteden aan zaken die wel motiverend zijn, zaken die echt interessant zijn. Hoe je dat doet? Door de inzet van software.

Ik schreef het al in een eerdere blog: due diligence-trajecten verlopen traag. In het begin van mijn carrière heb ik heel wat multomappen doorgespit. Onderzoek na onderzoek, analyse na analyse, rapport na rapport. En wat gebeurt er aan het eind van de rit met zo’n rapport? Het belandt in een la.

De laatste jaren zien we dat de budgetten die voor due diligence worden vrijgemaakt, sterk onder druk komen te staan. Due diligence wordt steeds meer als noodzakelijk kwaad gezien. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat er in plaats van een heel commercieel onderzoek, slechts onderzoek wordt gedaan naar de top 10 van de klanten. Maar ik hoef niemand te vertellen dat risico’s zich niet beperken tot de top 10 van klanten. Misschien zit het grootste risico wel bij klant nummer twaalf, zestien of twintig.

Het is typisch old school denken. Een boekenonderzoek zien als risicoanalyse. En ik begrijp dat. Maar ook hier gaan de kosten voor de baten. Je hoeft namelijk geen team aan advocaten in te zetten om de analyse te doen. Nee, we zetten hiervoor software in. Dan maakt het niet uit of het 10 of 1000 klanten behelst. Niet alleen risico’s, maar ook kansen worden inzichtelijk gemaakt. Omdat je kruisverbanden kan leggen die je ‘old school’ niet kan maken, of in elk geval niet tegen deze kosten. Dit biedt waardevolle informatie voor de onderneming, of er nu een verkoop plaatsvindt of niet.

De grootste reden dat deze budgetten onder druk zijn komen te staan is dat ondernemers klaar zijn met het uurtje-factuurtje-model dat de advocatuur hanteert. En de meeste advocatenkantoren willen ook geen tijdrovend due diligence doen. Daar hebben ze in deze markt geen mensen voor, of de mensen hebben vaak geen tijd om dit te doen. Daarom worden wij steeds meer ingezet om due diligence te doen, namens het advocatenkantoor. Onze geautomatiseerde analyses, en het kritische advies van het advocatenkantoor, dat is the best of both worlds!

Een goed due diligence-rapport is niet slechts bedoeld voor het vinkje van de verzekeraar, maar is gericht op de toekomst en biedt ook nuttige inzichten voor na de verkoop. Het is een waardevol hulpmiddel bij het creëren van synergieën en zorgt voor transparantie in een organisatie.

Als je je informatie verzamelt en structureert in een virtuele dataroom en de eerste analyse door software uit laat voeren, maak je al een hele slag. Zo ga je snel en goed voorbereid het due diligence-proces in met de juiste focus. Daardoor heb je als advocaat weer tijd om aandacht te geven aan dat wat echt jouw aandacht verdient: het geven van dat high-end advies waar je zo goed in bent.

Nieuwsgierig?

Door de juiste virtuele en menselijke professionals slim te combineren, is het vandaag de dag mogelijk om bij een bedrijfsovername of fusie een aanzienlijke kostenreductie te realiseren. Wil je daar graag meer over weten? Neem dan contact met ons op. We kijken er naar uit om met je in gesprek te gaan!

Geen blogs meer missen? Volg ons op LinkedIn of schrijf je in voor onze nieuwsbrief!