Leuk, al die junior legal-medewerkers met hun markeerstiften. Zo kan je ze lekker declarabele uren laten draaien. Maar hoe lang kom je daar nog mee weg? De wereld is aan het veranderen. Millennials krijgen bij bosjes een burn-out en Gen Z hoef je echt niet te vragen om meer dan vijftig uur te werken. Veertig trouwens ook niet. Hoe toekomstbestendig is een businessmodel dat gebaseerd is op handjes? In deze blog laat Otto Wilten, eigenaar van the ROOM, je kennismaken met een collega die 24 uur per dag beschikbaar is, nooit ziek is en ook nog eens geen opleiding nodig heeft.

Toename productiviteit én medewerkerstevredenheid

Ik schreef het al in een eerdere blog: de tekorten op de arbeidsmarkt zijn enorm. Dat is in de legal branche niet anders. Combineer dat met de wensen en behoeften van de jongere generaties, en je hebt een complexe situatie. Het efficiënt inzetten van mensen en middelen is essentiëler dan ooit. En heb je talenten eenmaal binnen, dan is het zaak ze te blijven boeien en binden. Binnen The ROOM geloven we dat het niet meer van deze tijd is om junioren in de branche in te zetten op repetitieve werkzaamheden. Door gebruik te maken van geavanceerde technologieën zoals Artificial Intelligence (AI), kun je de manier waarop je werkt transformeren, en zowel de productiviteit als de medewerkerstevredenheid verhogen.

Een voorbeeld van de impact van AI

Laatst hadden we een gesprek met de partner van een advocatenkantoor. Hij had een van zijn junior medewerkers de opdracht gegeven om honderden arbeidscontracten van een IT-onderneming te controleren. Is er in elk contract een clausule opgenomen waarin staat dat de software eigendom is van het bedrijf en niet van de programmeur? Als je al die contracten handmatig moet analyseren, is dit een enorm tijdrovend – en geestdodend – proces. Met behulp van AI kunnen wij razendsnel een samenvatting genereren waarin de risico’s met stoplichtkleuren zijn aangegeven. Zo kunnen je medewerkers zich richten op het beoordelen van de bevindingen en het aandragen van mogelijke oplossingen. Een stuk motiverender en vele malen sneller bovendien.

Ruim twintig weken minder uitzoekwerk

Om concreet te maken wat de tijdswinst precies is, namen wij enige tijd geleden de proef op de som. In een duediligence-traject zetten wij AI in om een stapel contracten samen te vatten. Parallel zetten we zes stagiair-advocaten van een advocatenkantoor op dezelfde klus. De zes junioren deden er vijf weken over, wij waren in één week klaar. Dat is een verschil van zesmaal vier weken werk: 24 weken minder hoofdbrekens over repeterend, gecommoditiseerd uitzoekwerk. Weken die je een stuk nuttiger kunt besteden. Wij zouden het wel weten.

Nieuwsgierig?

Door de juiste software en menselijke professionals slim te combineren, is het vandaag de dag mogelijk om bij een M&A-traject een aanzienlijke kostenreductie te realiseren. Wil je daar graag meer over weten? Neem dan contact met ons op. We kijken er naar uit om met je in gesprek te gaan!

Wel nieuwsgierig, maar nog geen concreet vraagstuk? Schrijf je in voor onze tweewekelijkse mailing met nuttig tips over het verbeteren van jouw due diligence-proces of volg onze LinkedIn-pagina.