Skip links

Brexit: Afschuiven van aansprakelijkheid

De Brexit zal impact hebben op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. We bespreken in deze blog de productaansprakelijkheid pre- en post-Brexit.

Het Verenigd Koninkrijk blijft nog tot 31 oktober 2019 lidstaat van de Europese Unie, met volledige rechten en verplichtingen conform artikel 50 VEU. Genoeg tijd om cliënten volledig voor te bereiden op de juridische gevolgen voor hun ondernemingen. Eerder gingen wij al in op de gevolgen van het toepasselijk recht en jurisdictie in contracten. De Brexit zal, ongeacht of er een deal wordt gesloten, ook impact hebben op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. Daarom bespreken we deze week de productaansprakelijkheid pre- en post-Brexit, en welke voorzorgsmaatregelen jouw cliënten kunnen nemen.

Productaansprakelijkheid pre-Brexit

Importeert jouw cliënt vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland? Dan is hij een ‘binnenimporteur’ omdat hij importeert vanuit een andere EU-lidstaat. Een schadeclaim zal jouw cliënt in de meeste gevallen op basis van artikel 6:185BW kunnen afschuiven naar de fabrikant waar hij zijn producten afneemt. De ‘producent’ is immers eindverantwoordelijke als we kijken naar de productaansprakelijkheidsregelgeving. Deze producent is daarom aansprakelijk voor schade veroorzaakt door een gebrekkig product jegens de benadeelde. Jouw cliënt kan daarom tot de Brexit eenvoudig onder de risicoaansprakelijkheid uitkomen door de leverancier in het Verenigd Koninkrijk aan te wijzen als producent en dus als de drager van de schadeplicht.

Post-Brexit: van importeur naar producent

Na de Brexit kan de productaansprakelijkheid verplaatsen naar de onderneming van jouw cliënt. Doordat het Verenigd Koninkrijk niet langer onderdeel is van de Europese Unie, verschuift de positie van jouw cliënt van een ‘binnenimporteur’ naar een ‘buitenimporteur’. Eenieder die een product in de Europese Economische Ruimte brengt om te verstrekken in het kader van zijn commerciële activiteiten, wordt gelijkgesteld met een ‘producent’ in de zin van artikel 6:187 BW. Het uittreden van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie leidt er dus toe dat jouw cliënt de risicoaansprakelijkheid draagt bij schade veroorzaakt wegens een gebrek aan een product. Het afschuiven van aansprakelijkheid naar de Britse leverancier is na de Brexit niet meer mogelijk.

Aansprakelijkheid afschuiven naar een Britse leverancier is na de Brexit niet meer mogelijk.

Voorkom aansprakelijkheid ná Brexit

Kortom, na de Brexit ligt de urgentie nog hoger om draagplicht voor schade door een gebrekkig product contractueel goed te regelen. Zo beheers je risico’s. Wees financieel ongemak en vervelende discussies voor; zorg dat je inzicht hebt in contractuele afspraken tussen jouw cliënt en zijn Britse leverancier. Met een vrijwaringsbeding of -clausule kan de financiële schade alsnog bij de daadwerkelijke producent (in casu de Britse leverancier) verhaald worden. Bevatten de handelscontracten geen dergelijke bepaling? Dan is het tijd om de onderhandelingstafel te betreden. Is het herzien van contractuele afspraken geen optie? Dan is een andere mogelijkheid op zoek te gaan naar een nieuwe leverancier, bij voorkeur één binnen de EU.

Stapelen de aanvragen van cliënten zich al op? Wij helpen bij het inzichtelijk maken van het contractenportfolio. Met behulp van onze contractanalyse software zien wij in één oogopslag welke contracten aansprakelijkheid en vrijwaringen reeds opgenomen zijn als beding. Ook is binnen no-time duidelijk welke contracten extra aandacht verdienen. Je kunt direct aan de slag met onze resultaten en je focus leggen op deze potentiële risico’s. Zo zijn jij en jouw cliënt goed voorbereid op de Brexit.

Meer weten over wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op of vraag een eerste gratis scan aan.