Skip links

Jouw bedrijf privacy-proof: alle AVG-voordelen op een rijtje

De AVG kan juist goed zijn voor je bedrijf. Dit zijn de positieve kanten van de verordening.

De AVG staat bij de meeste ondernemingen in een slecht daglicht. Het kost bedrijven veel tijd (lees: geld) en moeite om aan de regelgeving te voldoen. Kreten als ‘passende technische en organisatorische maatregelen’ en ‘kans op fikse boetes’ leveren vooral veel angst op. Toch kan de AVG juist goed zijn voor je organisatie. Daarom vinden wij het tijd om de AVG (een jaar na intreden) in het zonnetje te zetten. Dit zijn de positieve kanten van het voldoen aan de privacywetgeving:

1. Minder vertraging tijdens de verkoop

De bezorgdheid van klanten over de privacy van hun gegevens, beïnvloedt de verkoopcyclus. Uit onderzoek blijkt dat sinds de invoering van de AVG méér bedrijven vertraging ondervinden tijdens hun verkoop, maar de duur van deze vertraging is aanzienlijk korter dan vóór invoering van de AVG. Een bedrijf met een goede datahuishouding die privacy-proof is, kan de grotere hoeveelheid privacy-vragen eenvoudiger beantwoorden.Vertragingen in het verkoopproces stellen de omzet uit, wat kan leiden tot gemiste inkomstendoelstellingen. Kortom, hoe korter de vertraging in de verkoopcyclus, hoe korter de omzet wordt uitgesteld. Hallo, cashflow!

2. Minder kostbare datalekken

Is een bedrijf privacy-proof, dan vermindert dat de frequentie en impact van datalekken. De AVG eist namelijk dat organisaties weten waar persoonlijk identificeerbare informatie zich bevindt en dat deze gegevens op passende wijze beschermd worden. De inspanning om hieraan te voldoen helpt organisaties hun gegevens en de risico’s die hieraan verbonden zijn, beter te begrijpen. Het optimaliseren van databeheer leidt daarnaast tot een kortere downtime van systemen.

Door minder datalekken en kortere downtime van systemen, ondervinden AVG-proof bedrijven lagere totale kosten in verband met datalekken. Uiteraard verkleint AVG-proof zijn ook direct het risico op fikse boetes.

Ben je privacy-proof? Dan vermindert dat de frequentie en impact van datalekken.

3. Nog meer voordelen

Uit het onderzoek van Cisco blijkt dat investeren in privacy-proof zijn nog meer voordelen heeft. Zo zorgt passende gegevensbescherming ook voor:

  • Meer flexibiliteit en innovatie
  • Concurrentievoordeel ten opzichte van andere, (nog) niet privacy-proof bedrijven
  • Bevordering van operationele efficiëntie door correcte organisatie van gegevens

Maximaliseer de waarde van data

Dataprivacy is een cruciaal aspect van een organisatie om waarde van haar datamiddelen te maximaliseren. Net als alle activa, geldt ook voor data dat deze efficiënt moet worden verzameld, opgeslagen, beschermd, gebruikt, gearchiveerd en verwijderd. Bedrijven die de waarde van data op de juiste manier maximaliseren, hebben hier veel baat bij. Denk aan: vertrouwen van klanten opbouwen door klantervaring te verbeteren en zo meer waarde creëren voor alle belanghebbenden.

Organisaties die geïnvesteerd hebben in de voorbereiding op de AVG hebben dit in de eerste plaats gedaan om compliant te zijn. Zo vermijden zij boetes en andere sancties die verbonden zijn aan het niet naleven van de verordening. Zoals uit het onderzoek blijkt, zijn er echter nog veel belangrijke, veelal positieve, voordelen aan het investeren in privacy.

Meer dan de helft van de ondernemingen in Europa is inmiddels privacy-proof. De andere helft is hard op weg. Twijfel jij of jouw onderneming al helemaal privacy-proof is? Wij denken graag met je mee om ook de waarde van jouw data te maximaliseren.

Neem contact met ons op of vraag een eerste gratis scan aan.