Innoveren in M&A kost tijd. Dat wil niet zeggen dat M&A niet geschikt is voor innovatie. Integendeel, M&A is hier uitermate geschikt voor. Marije van Akkerveeken, CEO van The ROOM, vertelt in deze blog hoe tijdsdruk en de behoefte aan efficiëntie innovatie in M&A een handje helpt.

Met The ROOM zijn we alweer zo’n twintig jaar actief in M&A. Als je ziet wat er is veranderd in al die jaren, is dat niet veel meer dan de overstap naar de smartphone geweest. In aanpalende markten wordt heel wat af geïnnoveerd, maar die initiatieven komen nooit vanuit M&A zelf. De oorzaak? Ik vermoed dat dat is omdat het proces is georganiseerd volgens het roemruchte uurtje-factuurtje-model. Innovatie zou weleens een gevaar kunnen betekenen. Tegelijkertijd investeren investeringsmaatschappijen wel in de tech-sector, waar innovatie de grootste pijler is. Daar wringt iets.

Gelukkig zien we inmiddels dat ook de bankwereld en de advocatuur, sectoren die van oudsher niet bekend staan als het meest vernieuwend, innovatie omarmen. Binnen de advocatuur ziet men ook in dat als wij – door de inzet van AI – het repeterende werk van due diligence voor onze rekening nemen, zij meer tijd en energie kunnen steken in het schrijven van conclusies en het geven van high-end-advies. Goed, dat is wellicht innovatie die niet direct door een vernieuwende geest wordt ingegeven, maar meer door tijdsdruk. Het resultaat is er niet anders om.

Ook bankiers hebben hun weg naar The ROOM gevonden. Zij zetten onze due-diligence-software in om een vendor due diligence (VDD) light report te creëren, voor als zij een Informatie- of Investeringsmemorandum gaan schrijven. Als onze software de contracten van een bedrijf analyseert, kan het in grafieken en taartpunten heel helder inzicht geven in hoe zo’n organisatie in elkaar zit. We geven als het ware een doorsnede van een bedrijf. Door helemaal aan het begin van het IM-proces zo’n doorsnede te maken, verkrijg je inzicht dat ook weer zorgt voor een efficiencyslag. Om dat nog makkelijker te maken, hebben we samen met professionele printerpartner Doxflow een heel mooi product ontworpen. Daar komen we in een volgende blog op terug.

Nieuwsgierig?

Door de juiste virtuele en menselijke professionals slim te combineren, is het vandaag de dag mogelijk om bij een M&A-traject een aanzienlijke kostenreductie te realiseren. Wil je daar graag meer over weten? Neem dan contact met ons op. We kijken er naar uit om met je in gesprek te gaan!

Volgende keer gaat Marije in gesprek met David Duparc, mede-eigenaar van Doxflow. Niets daarvan missen? Volg ons op LinkedIn of schrijf je in voor onze nieuwsbrief!