Tal van juridische, fiscale en financiële zaken die geregeld moeten worden. Elk bedrijf dat zich in een transactieproces bevindt, krijgt ermee te maken. Als te veel externe specialisten zich gaan bezighouden met een bedrijfsovername, lopen de kosten al snel op. Door het inschakelen van één strategisch businesspartner die het geheel overziet, kun je advieskosten echter voor een groot deel in de hand houden.
Vendor due diligence
Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt ook voor bedrijfsovernameprocessen. Om bij zo’n complex traject alles in goede banen te leiden, is het dan ook geen overbodige luxe om van meet af aan de hulp in te roepen van een expert in bedrijfsovername. “Als CEO of CFO komt er immers heel wat op je af. En als target wil je ook voorkomen dat zo’n overnameproces zich eindeloos lang voortsleept en nodeloos veel geld gaat kosten”, zegt Otto Wilten, partner bij the ROOM, gespecialiseerd in het begeleiden van bedrijfsovernames. “Op basis van onze jarenlange ervaring weten wij hoe wij bedrijven daarbij het best kunnen helpen. Om te besparen op advieskosten, adviseren wij bijvoorbeeld om bij een M&A-proces gebruik te maken van legal software. Dat wil niet zeggen dat je geen externe adviseurs, zoals een advocaat of accountant, meer nodig hebt. Maar dankzij die slimme software kun je die specialisten wel veel directer aansturen en kunnen zij veel effectiever worden ingezet. Zo is het mogelijk om met onze software binnen een etmaal een compleet vendor due diligence-rapport samen te stellen, iets waar voorheen een advocaat ettelijke weken mee bezig was. Nu komt een advocaat pas na het gereedkomen van het vendor due diligence-rapport in beeld om de bedrijfsrisico’s in te schatten, waardoor dus veel tijd en kosten worden bespaard.”
Kritisch door coronacrisis
Otto verwacht dat steeds meer bedrijven de mogelijkheden van legal software gaan verkennen, zeker nu als gevolg van de coronacrisis veel ondernemingen worden gedwongen hun bestaande processen kritisch tegen het licht te houden. “Bedrijfsovernameprocessen verlopen al jaren vrij conservatief, maar nu is de tijd aangebroken dat bedrijven daar met andere ogen naar leren kijken”, vervolgt Otto. “Legal software, maar ook het inschakelen van een bedrijfsovernamespecialist zoals the ROOM, is daar een onderdeel van. Als strategisch business partner nemen wij bedrijven bij transactieprocessen hoe dan ook veel werk uit handen.”
Hoe realiseer ik een kostenreductie?
Door de juiste virtuele en menselijke professionals slim te combineren, is het anno nu meer dan mogelijk om bij een bedrijfsovername of fusie een aanzienlijke kostenreductie te realiseren. Wil je daar graag meer over weten? Neem dan contact met ons op. We kijken uit naar je bericht.