Mergers and Acquisitions bieden enorme kansen voor bedrijfsgroei, maar ze brengen ook risico’s met zich mee. Als je niet goed uitkijkt, heb je waardevolle tijd en middelen verspild aan een mislukte deal. In deze blog laat Marije van Akkerveeken, CEO van The Room, zien hoe technologie een sleutelrol kan spelen in het voorkomen van zo’n fiasco.
De frauduleuze fintech-deal van JPMorgan
JPMorgan, een grote Amerikaanse bank, is in 2021 een rechtszaak begonnen tegen de oprichter van Frank, een start-up voor studieleningen die het voor 175 miljoen dollar had overgenomen. Volgens de bank heeft Frank miljoenen klantaccounts verzonnen om de deal te laten slagen. Frank hield JPMorgan voor dat het bedrijf meer dan vier miljoen klanten had, terwijl het er in de praktijk minder dan 300.000 bleken te zijn. JPMorgan ontdekte de fraude toen de organisatie begon met het verzenden van marketing-e-mails, waarvan zeventig procent niet kon worden afgeleverd.
Volledige due diligence met technologie
Dit is natuurlijk slechts een van de vele voorbeelden die er zijn, maar het benadrukt perfect het belang van grondige due diligence bij M&A-transacties. Beperkte due diligence kan resulteren in het over het hoofd zien van cruciale informatie en het betalen voor iets wat uiteindelijk minder waardevol blijkt te zijn. Dankzij technologie kun je een volledige due diligence uitvoeren en hoef je niet het risico te nemen dat komt kijken bij een beperkte due diligence. Wat heb je aan een due diligence van de tien grootste klanten als iemand blijkt er maar tien te hebben en je betaalt voor duizend. Kunstmatige intelligentie kan je helpen om razendsnel elk aspect van een bedrijf te onderzoeken, van klantenbestanden tot overeenkomsten, en zo potentiële risico’s blootleggen die anders over het hoofd zouden worden gezien.
Nieuwsgierig?
Door de juiste software en menselijke professionals slim te combineren, is het vandaag de dag mogelijk om een volledige due diligence uitvoeren op een kostenefficiënte manier. Onze technologie stelt je in staat om dieper te graven, alle relevante informatie te analyseren en potentiële valkuilen te vermijden. Wil je daar graag meer over weten? Neem dan contact met ons op. We kijken er naar uit om met je in gesprek te gaan!
Wel nieuwsgierig, maar nog geen concreet vraagstuk? Schrijf je in voor onze tweewekelijkse mailing met nuttig tips over het verbeteren van jouw due diligence-proces of volg onze LinkedIn-pagina.