Anno 2016 zijn de advocatuur en Legal Tech software nog steeds veelal water en vuur. Zal de opkomst van Legal Tech de advocatuur uiteindelijk gaan vervangen of zal zij juist sterker worden, efficiënter gaan werken en hierdoor beter presteren? Het laatste is waarschijnlijk het geval; computers zullen nooit het werk van advocaten kunnen vervangen, wel biedt de komst van slimme software veel voordelen die in de nabije toekomst het verschil kunnen maken. Hieronder staat in een aantal punten kort toegelicht wat de komst van Legal Tech voor voordelen zal brengen in de transactiepraktijk en waarom de komst hiervan dus zeker omarmt moet worden.
Data bescherming 

Cloud-gebaseerde opslag (virtuele dataroom) van onderneming- en klant data zorgen voor een hoger niveau van bescherming dan de meeste advocatenkantoren kunnen verschaffen. Veel kantoren bewaren gegevens over cliënten zowel op papier als servers. Vaak vinden kantoren dat de bescherming van de data hiermee gewaarborgd is, terwijl in werkelijkheid iedereen met fysieke toegang tot het gebouw de mogelijkheid heeft de data te bemachtigen en in te zien. Wanneer de cloud-gebaseerde opslag wordt gecombineerd met een periodieke Legal Sanity Check en Red Flag Reports, door middel van Contract-discovery, is de data niet alleen goed beveiligd maar ook altijd up-to-date.

Technologie versnelt due diligence trajecten tot wel 75%
 Slimme software biedt de mogelijkheid om sneller en efficiënter due diligence te voeren door het gebruik van Legal Tech software (machine learning technologieën). De software zorgt met zijn disruptieve algoritmen voor een efficiënte tekstanalyse en informatie-extractie. Dit resulteert in nauwkeuriger, completer en tot 75% snellere verwerking van de documentatie dan een traditionele handmatige beoordeling.
Met een oplossing zoals LegalWing kan men razendsnel documenten verwerken, verrijken met metadata, classificeren en analyseren. Key issues worden snel geïdentificeerd door de combinatie van Contract-discovery en getrainde juristen. De documentatie wordt aangeleverd en deelbaar gemaakt in een beveiligde cliënt portal. Vervolgens start het ‘capturen’ van de platte teksten. Vanuit hier wordt de data eenvoudig en snel verrijkt met metadata (bijvoorbeeld: soort overeenkomst, materialiteit, contractpartijen, looptijden, land, business unit, taal, change of control, contracteigenaar, etc.). Aan de hand van slimme voor gedefinieerde query’s worden Legal Sanity Checks en Red Flag Reports gecreëerd. De bondige rapporten zijn eenvoudig te benaderen voor advocaat, cliënt en andere stakeholders via de cliënt portal. Door te werken met Legal Tech oplossingen krijgen advocatenkantoren de kans om meer projecten te begeleiden.
Machine learning voegt waarde toe – voor advocaten en cliënten 

Gestructureerde data zorgt voor een gefocust juridische due iligence met verhoogde transparantie. Het doorzoeken van documenten wordt tot een minimum beperkt en de juridische werkzaamheden krijgen meer betekenis. Door deze verhoging van efficiëntie krijgt de advocatuur de kans zich meer te focussen op specialistische werkzaamheden en verhoogt hiermee zijn toegevoegde waarde. “Call for action”, de advocatuur dient zich verder te specialiseren want het ‘commoditized work’ wordt overgenomen door gespecialiseerde Legal Tech bedrijven (bron afbeelding: The Boston Consulting Group. “How Legal Technology Will Change the Business of Law.”).
Kostenbesparingen 

Met de opkomst van Legal Tech en daarmee ook Legal Process Outsourcing (zie video hieronder) is het voor advocatenkantoren mogelijk zicht meer op de core business te gaan richten. Het efficiënt en effectief inzetten van software, processpecialisten en advocaten drukt de kosten voor het gestandaardiseerde werk en versnelt zoals eerder genoemd het gehele due diligence proces.
Een logisch gevolg hiervan is dat de kosten aanzienlijk omlaag gaan.
Kortom, in de nabije toekomst liggen er in de juridische wereld voldoende mogelijkheden om door middel van Legal Tech en Legal Process Outsourcing de (oude) werkmethodes te verbeteren met innovatieve Legal Tech oplossingen.

Voor meer informatie neem contact op met the ROOM via telefoonnummer:  +31 203053810, of mail naar auteur Jeroen Kruithof: jeroen@theroom.nl.