Door de coronacrisis bevinden veel bedrijven zich in een onwennige situatie, laat staan wanneer je organisatie ook nog midden in een bedrijfsovernameproces zit. Een bedrijfsverkoop, overname of fusie is sowieso al een delicaat proces. Nog complexer wordt het wanneer je niet, zoals gewoonlijk, hierover face-to-face met collega’s kunt communiceren. Maar juist deze roerige tijd biedt kansen voor innovatie van M&A-processen. Legal software is daarbij een krachtige tool.

Focus op core business

De coronacrisis heeft zowat de hele economie stilgelegd. Desondanks, of juist door de crisis, zijn bedrijfsovernames nog steeds aan de orde van de dag ook al is het vanwege andere incentives of redenen waarom je zou willen verkopen. “En ook in deze bijzondere tijd is het voor een target van cruciaal belang om zich tijdens het transactieproces te blijven focussen op de core business”, zegt Marije van Akkerveeken, partner bij the ROOM, een onderneming die bedrijven begeleidt bij overnameprocessen. “Wij zorgen ervoor dat een target bij een overname of andere transactie de aanwezige resources, zoals kennis, zo efficiënt mogelijk inzet. Alles erop gericht om een bedrijf aan het eind van het transactieproces zo gezond mogelijk voor de dag te laten komen.”

Innovatie juridische processen

Bij een bedrijfsovername komt er heel wat af op een CEO of CFO. Door de coronacrisis, waarbij het lastiger is geworden om zaken direct met je collega’s te overleggen, wordt dat er niet eenvoudiger op. Marije benadrukt dat deze crisis echter ook kansen biedt: “Nu bedrijven worden gedwongen zich op de echt wezenlijke zaken te concentreren en alle overbodigheden als het ware wegvallen, zie je ook een toenemende innovatie van juridische processen. Zo biedt juist in deze roerige tijd Legal Tech uitkomst. Met deze slimme software is het bijvoorbeeld mogelijk om in een mum van tijd grote hoeveelheden contracten te analyseren. Hierdoor krijg je bij bijvoorbeeld vendor due diligence-onderzoeken razendsnel inzicht in juridische risico’s en kansen. Als gevolg hiervan kunnen juridische experts zich direct focussen op potentiële red flags. Daarmee bespaar je veel onnodige kosten. Waar normaal gesproken advocaten wekenlang bezig zijn met het handmatig analyseren van contracten, doet deze legal software dat in een fractie van die tijd. Dit neemt niet weg dat een advocaat nog altijd niet overbodig wordt: zijn werk wordt direct meer inhoudelijk. En dat is uiteindelijk waar je een advocaat voor zou willen betalen, voor zijn expertise en advies.”

Soepel M&A-proces

Hoe zorg je ook in crisistijden voor een efficiënt bedrijfsovernameproces? Met behulp van de juiste partners én innovatieve Legal Tech-software kun je het M&A-proces (ook op afstand!) aanzienlijk versoepelen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.