Skip links

Bedrijfsovername of fusie? Het is nu écht tijd voor vernieuwing…

Hoewel de wereld om ons heen in de afgelopen decennia enorm is veranderd, lijken bedrijfsovernames nog steeds volgens precies hetzelfde stramien te verlopen. Maar het kan ook anders! Zeker nu in deze roerige tijd veel bedrijven gedwongen worden om processen te herzien, is de tijd rijp om ook eens met een frisse blik naar bedrijfsovernames te kijken. Met alle tijd- en kostenbesparingen van dien.

Wég met conservatieve gedachten

“Als er iets is dat de coronacrisis onomstotelijk heeft aangetoond, is het wel dat veel van wat enkele maanden geleden nog voor onmogelijk werd gehouden, nu opeens de normaalste zaak van de wereld is. Met als treffend voorbeeld de opkomst van online vergaderen als gevolg van thuiswerken. Ook binnen de nogal conservatieve wereld van bedrijfsovernames zou een andere, nieuwe manier van werken voor een welkome frisse wind zorgen”, zegt Marije van Akkerveeken. Als partner bij the ROOM, dat bedrijven begeleidt bij overnameprocessen, ziet zij dat er in haar branche in de afgelopen decennia nauwelijks iets is veranderd: “Dat is geen goede zaak. Het is dan ook hoog tijd dat daarin verandering komt. Bedrijven die in een transactieproces – zoals een verkoop, fusie of overname zitten – zouden veel meer van de gebaande paden moeten durven afwijken. Want door zo’n proces heel kritisch onder de loep te houden, kun je de doorlooptijd aanzienlijk verkorten en dus veel kosten sparen.

Kies voor transparantie

Met onder meer virtuele datarooms en legal software, waarmee het mogelijk is om contracten razendsnel te analyseren, slaagt the ROOM er in om bedrijfsovernameprocessen zo efficiënt mogelijk in te richten. Marije constateert dat onder druk van de crisis nu zelfs grootschalige bedrijfsovernames vrijwel volledig digitaal worden afgehandeld. “Maar binnen de conservatieve wereld van banken en advocatenkantoren is men toch nog steeds wat huiverig om nieuwe wegen in te slaan”, voegt zij daar aan toe. “En dat terwijl is bewezen dat je met digitalisering een overnameproces veel efficiënter kunt laten verlopen. Daar komt bij dat een M&A-proces in wezen niet heel complex is, al lijkt dat in beginsel misschien anders. Als kopende of overnemende partij mag je bij een target als het ware een kijkje onder de motorkap nemen. En op basis van wat je daar ziet, moet je bepalen of het je waard is om dat bedrijf al dan niet te kopen. Met behulp van legal software en met ondersteuning van een strategische business partner zoals the ROOM maak je het overnameproces zo transparant mogelijk. En weet je zeker of datgene wat je onder die motorkap aantreft ook daadwerkelijk klopt. Daarmee nemen wij bedrijven veel zorgen uit handen.”

Bespaar tijd en kosten

Door van de gebaande paden af te wijken, kun je bij een bedrijfsovername veel tijd en kosten besparen. Als strategisch businesspartner ondersteunen wij je hierbij. Méér weten over dit belangrijke thema dat juist nu actueel is? Of zomaar even vrijblijvend sparren met een professional? Dat kan! Neem contact met ons op. We staan je graag snel en vakkundig te woord.