Bij een bedrijfsovername, verkoop of fusie komen vaak veel adviseurs om de hoek kijken. Advocaten, financieel adviseurs en fiscalisten vormen al gauw een grote kostenpost. Maar door dit proces van meet af aan efficiënt in te richten en te coördineren en optimaal gebruik te maken van artificial intelligence (AI)-software, kun je advieskosten voor een groot deel in de hand houden.

Zelflerende software

Tal van juridische, fiscale en financiële aspecten die geregeld moeten worden. Elk bedrijf dat zich in een transactieproces bevindt, krijgt ermee te maken. Als te veel externe specialisten zich gaan bezighouden met een bedrijfsovernameproces, zijn de advieskosten echter niet meer te overzien. Daarom is het verstandiger om hiervoor maar één strategische partner in te schakelen die alle benodigde knowhow in huis heeft en dit proces efficiënt coördineert. Een voorbeeld van zo’n specialist is the ROOM. Otto Wilten, partner bij dit bedrijf, legt uit wat de meerwaarde van zijn organisatie is: “Bij een bedrijfsovername is vaak tijdelijk behoefte aan interne juridische ondersteuning en diepgaande kennis. Als je ons inschakelt, ontvang je een totaalpakket van kennis en ervaring van onze door de wol geverfde professionals. Dit is aanzienlijk goedkoper dan het inschakelen van allemaal afzonderlijke adviseurs. Onze professionals bereiden onder meer de dataroom voor: de virtuele ruimte waarin alle voor het bedrijfsovernameproces relevante informatie komt te staan. Bovendien analyseren zij met behulp van onze artificial intelligence (AI)-software alle contracten tot in detail. Zoals de naam al zegt, kunnen wij deze software in feite alles leren lezen wat er uit contracten moet worden gehaald. AI-software is zelflerend: door de software als het ware te voeden met praktijkcases wordt deze vanzelf steeds slimmer.” Volgens Otto is het werken met geavanceerde AI-software voor menige CFO een verademing: “Als onderneming kun je je ermee onderscheiden als je kunt vertellen dat je met kunstmatige intelligentie werkt. Maar je moet nooit vergeten dat dergelijke software een middel is, geen doel. Het doel is om je contracten snel op orde te krijgen en daarmee een stevige basis te creëren voor een ophanden zijnde transitie, zoals verkoop, overname of fusie.”

Verbeteren liquiditeitspositie

Met hulp van AI-software worden risico’s en kansen van contracten snel en feilloos blootgelegd. “Een groot voordeel is ook deze software automatische notificaties geeft, bijvoorbeeld als arbeidscontracten of huurcontracten aflopen of als er kansen zijn om je betalingstermijn bij leveranciers te verlengen”, vervolgt Otto. “Dit soort notificaties biedt daardoor belangrijke kansen om de liquiditeitspositie van je bedrijf te verbeteren, en daarmee ook de solvabiliteit en rentabiliteit. Schakel je daarentegen een interim adviseur in die je zaken eenmalig op orde brengt, dan zie je vaak dat contracten vervolgens in de spreekwoordelijke bureaula verdwijnen, waarna er nooit iemand meer naar omkijkt.”

Houd grip op advieskosten

Wil je ook weten hoe je met AI-software grip kunt houden op je advieskosten? Neem dan contact met ons op.