Het verkopen van een bedrijf gaat nooit zonder slag of stoot en is niet makkelijk. Vaak is men emotioneel gehecht aan de organisatie, omdat deze vanaf de grond is opgebouwd. Is de koper wel geschikt om mijn bedrijf te leiden? Zullen mijn werknemers hier niet onder lijden? Kan ik wel afscheid nemen van mijn bedrijf? Wat ga ik hierna doen? Allemaal vragen die gedurende een verkoopproces door het hoofd van de eigenaar zullen gaan. Belangrijk is dat daarom alle zaken rondom de verkoop goed geregeld zijn. Vaak komt men hier dezelfde valkuilen tegen. Hieronder worden deze valkuilen inzichtelijk gemaakt om zo te helpen deze te voorkomen en het proces makkelijker te maken.
Voorbereiding
Verreweg de meest gemaakte fout bij het verkopen van een bedrijf is een gebrek aan voorbereiding. Wanneer een bedrijf te koop wordt gezet, is het belangrijk er eerst voor te zorgen dat het bedrijf er goed verzorgd bijstaat. Om een simpel voorbeeld te geven: wanneer u uw auto wilt verkopen poetst u deze ook alvorens hem te koop te zetten. Voor de verkoop van een bedrijf geldt eigenlijk hetzelfde, de eerste indruk voor zowel de koper als verkoper is enorm belangrijk. Voordat (verkoop) adviseurs binnen worden gelaten moet de bedrijfsdocumentatie op orde zijn. Wanneer dit het geval is, reflecteert dit op de waarde van het bedrijf. De voorbereiding van een verkoop neemt vaak meer tijd in beslag dan wordt gedacht, gemiddeld duurt de voorbereiding 3 tot 6 maanden. Het is belangrijk tijdig te beginnen, zodat de verkoper zich tijdens het verkoopproces kan richten op de inhoudelijke kant van deal. Op deze manier is het bedrijf altijd verkoopklaar.
Efficiënte waardebepaling
Een online dataroom bevat alle belangrijke informatie en documenten die een eventuele koper, en haar adviseurs, willen inzien. Een dataroom omvat onder andere materiele overeenkomsten, financiële verslagen, belastinggegevens, personeelszaken, etc.. Het bouwen en inrichten van een dataroom kost erg veel tijd en moet secuur gebeuren. De inhoud van de dataroom dient ook juridisch inhoudelijk te worden gecontroleerd. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat er verlopen- of niet getekende contracten, verkeerde contractpartijen of andere onjuistheden in voorkomen. Een strak ingerichte en volledige dataroom is het visitekaartje van een bedrijf, zorgt voor een sneller boekenonderzoek en voorkomt een grote hoeveelheid vragen van een eventuele koper. Dit alles zorgt ervoor dat het verkoopproces soepeler verloopt, wat in het voordeel is van alle betrokken partijen.
Zorg voor de juiste IT
Computers van vóór het jaar 2000, oude document management systemen, kasten gevuld met binders of volgeschreven notitieblokjes in de kluis? Dit is allemaal niet meer van deze tijd, maar toch is dit nog een veelvoorkomend probleem. Het is belangrijk IT problemen te voorkomen op het cruciale moment van een verkoop. Er zijn genoeg systemen die hierbij kunnen ondersteunen. Om een voorbeeld te geven; met een permanente dataroom, een omgeving waar alle belangrijke documentatie op een veilige manier kan worden opgeslagen (en gedeeld), zijn oude systemen verleden tijd, gaat het risico omlaag en is de documentatie altijd op orde
Het juiste team
Een Directeur-grootaandeelhouder (DGA) probeert vaak veel zelf te doen. Een bedrijf leiden, het boekenonderzoek voorbereiden, financiële vraagstukken oplossen en juridische zaken afhandelen. Niemand kan dit alleen! Een DGA heeft er de tijd niet voor en vaak ook niet de benodigde expertise. Het is van groot belang tijdig te beginnen met het verzamelen van het juiste team. Een goed ingespeeld team en gestroomlijnd proces zijn goud waard tijdens de transactie. Op deze manier zal er tijdens de verkoop minder druk worden ervaren, er meer tijd zijn voor belangrijke zaken, is het bedrijf altijd onder controle en zal het na de verkoop onderaan de streep ook financieel meer opleveren.
Focus op de dagelijkse operatie
Het verkopen van een bedrijf is een ingrijpende gebeurtenis en kost veel tijd en energie. Het kan hierdoor gebeuren dat een DGA erg druk is met de het verkoopproces en de dagelijkse operatie van het bedrijf minder aandacht krijgt dan nodig. Dit mag niet gebeuren, als DGA dient de business voorop te staan. Het slechtste wat kan gebeuren is dat gedurende de verkoop de financiële prestatie van het bedrijf verslechterd. Wanneer potentiële kopers dit zien, zullen zij zich nogmaals bedenken of het een goede koop is en de prijs willen heronderhandelen.
Om bovenstaande nog eens kort samen te vatten. Het verkopen van een bedrijf is een drukke en veeleisende periode. Het is van belang tijdig te beginnen – zodat het bedrijf altijd verkoopklaar is, data en systemen altijd up-to-date zijn – om zo, als DGA, de focus op de organisatie te kunnen houden en het boekenonderzoek en de uiteindelijke verkoop soepel verlopen.
Veel succes bij de verkoop van uw bedrijf!
Meer informatie: voor vragen met betrekking tot de verkoop van uw bedrijf kunt u contact opnemen met Jeroen Kruithof, eigenaar van the ROOM. Via de mail: Jeroen@theroom.nl, of telefonisch: +31 642124018.
Ben jij klaar voor de nieuwe krachtpatser in de juridische wereld?
In deze blog vertelt Otto wat AI de juridische sector kan brengen.